تکرار زندگی های من

تکرار زندگی های من

در اقیانوس زندگی، رها همچون ماهی کوچولوی شاد
تکرار زندگی های من

تکرار زندگی های من

در اقیانوس زندگی، رها همچون ماهی کوچولوی شاد

تلنگر؟

یه گروهی عضو هستم، گروه هیات علمی نخبگان و پسادکترا،

که در مورد جذب هیات علمی و اینا صحبت میکنن و اکثرا، نه همه، اکثرا نخبه هستن و با رزومه های خوب.

دیروز یه نفر یه سوال پرسیده بود بی اختیار پروفایلش رو چک کردم دیدم از عکسها که بنظر میرسه سنش کم باشه، دانشگاه تهران هم پی اچ دی گرفته،

کنجکاویم گسترده شد و تو گوگل اسکالر چک کردم و دیدم 30 تا مقاله داره (البته عدد خیلی بزرگی نیست ) اما با توجه به اینکه 5 تاش 2023 بوده و تعداد نفرات نویسندگان زیاد نیست و این یعنی الکی اسم ایشون رو اضافه نکردن، و اکثرا نفر اول و یا دومه.............نظرم جلب شد و

به این فک کردم که چرا اکثر اینگونه افراد موفق و فعال آقایون هستن!

نمیخام خانوم ها رو نا امید کنم یا کلی گویی کنم و آقایون خیلی به خودشون مغرور شن!

اما واقعیت اینه که از هر 10 نفری که تو یه رشته ای شاخ میشن و خیلی موفق و مخترع و ........ یکیش خانومه، اصلا بگیم 3 تاش خانوم، باقی آقا هستن.

همیشه علل رو که بررسی میکنم

میبینم علت اصلی دغدغه های بیشتر خانوم هاست،

بخصوص بعد تاهل.

اما خب دوستانی داشتم که مجرد بودن و باز هم به اندازه آقایون موفقیت کسب نکردن.

همین الآن که این رو چک کردم ، پروفایل هم اتاقی رو چک کردم، 7 ساله هیات علمیه،مجرده، 21 مقاله

و همکار همون گروه،آقایی  که 4 ساله هیات علمیه، تازه متاهل هم هست، 49 تا مقاله داره! :/

علت دیگه تمرکزه!

ما خانومها تمرکز کمتری روی کاری که داریم انجام میدیم داریم،

و این علت با علت قبلی مخلوط میشن و میشن اینکه با دغدغه زیاد ما در حین هر کاری داریم به کار دیگه مون فک میکنیم.

و اون 3 نفر خانوم موفق هم قطعااا همونهایی بوده اند که تونستن تمرکز کنن! و نذاشتن مشکلات و مسائل و صد البته هورمون ها تمرکزشون رو به هم بزنن و همیشه به کار ادامه دادن.


من که این ترم نابودم و نمیتونم زیاد برنامه ریزی کنم چون بیشتر وقتم مطالعه برای کلاسه،

اما از ترم بعدی، نه، از تابستون، و بعدش هم ترم های بعدی، باید یه فکری بکنیم که میزان موفقیت خانومها رو هم تو این موارد افزایش بدیم، چون واقعا ظرفیت کار فراوان و موفقیت بیشتر رو داریم...

توکل به خدا.


نظرات 5 + ارسال نظر
رهگذر شنبه 30 اردیبهشت 1402 ساعت 07:17

من با کلماتی مثل نخبه و استعداد درخشان و برگزیده و فرزانه و... مخالفم.خواهی نخواهی ایجاد غرور کاذب می‌کنه. بعید می‌دونم در کشورهای رو به پیشرفت دنیا به این عناوین تکیه کنند. همیشه پشتکار بزرگترین تعریفیه که از یه بشر میشه کرد. تعداد مقاله رو اندکس موفقیت نمی‌دونم. این که انسانی استاد باشه و فروتن باشه باعث میشه بیشتر علمش رو منتقل کنه تا دنبال مقاله نویسی فرمالیته باشه. آرزو می‌کنم روزی زنها به جایگاه شایسته خودشون برسن. خیلی از دغدغه‌های زنها احساسیه برای همین ممکنه موانعشون زیادترم باشه

تعداد مقاله اندکس موفقیت نیست اما نشانه فعال بودن میتونه باشه
و چون برای ارتقا و ترفیع پایه دانشگاه از استاد مقاله میخاد مجبوره کار کنه. اما ملاک ترفیع فقط اون نیست، و حتی ارزشیابی کلاسها رو هم در نظر میگیرن پس کیفیت تدریس و میزان رضایت دانشجوها و گروه از استاد تاثیر داره
اما بهرحال بحث من اینجا این نیست که هرکسی مقاله بیشتری داشت استاد بهتریه
بحث من دغدغه های خانومها و ریشه یابی کم کاری شون تو زمینه های کاریه
اینم بگم که اون مثالی که زدم از استادی که مقالاتش بیشتر بود ثبت اختراع و اینا هم داره

No one شنبه 30 اردیبهشت 1402 ساعت 06:50 http://dar daste eghdam

نه تعداد مقاله و ترجمه هیچ ربطی به سطح سواد نداره. یه نگاه به هیئت علمی دانشگاهها بندازید و سطح سوادشون.. دکتر مملکث ضرس رو جرس مینویسه اما ازونطرف یه بانوی بدون مقاله ایرانی یه گوشه دنیا همه رو متعجب کرد که اسمش مریم میرزاخانی% بود

در مورد سواد صحبت نکردیم شاید بهتره پست رو یه بار دیگه با دقت بخونید
اون مثال شروع این فکر تو ذهن من بود که علت موفقیت بیشتر آقایون در این زمینه ها چی میتونه باشه، علل و عوامل رو ریشه یابی و شناسایی کنیم تا نسلهای آینده رو بهتر تربیت کنیم

دریا سه‌شنبه 26 اردیبهشت 1402 ساعت 15:53 http://Taarikheman.blogsky.com

به نظر من یک دلیل دیگه اش به ویژه در ایران،روابط گسترده تر آقایون نسبت به خانومهاست. مقاله نوشتن نیاز به روابط داره (البته لزوما نه در معنای منفی) و روابط هم نیاز به حضور در جمعها و آشنایی با محققان داره. اکثر استادان مرد هستن و زنانی که عضو هیات علمی میشن کمتر میتونن وارد روابط با اونا بشن و این یکی از دلایل کمبود موفقیت خانمها در این زمینه است

آفرین به شما
بنظرم به نکته جالبی اشاره کردید
و اینکه آقایون رابطه بگیرن برای کار و مقاله راحتتره تا خانوم پا پیش بذاره. اینم هست.
اما اینکه تعداد هیات علمی خانوم کمتره رو باید بررسی کنم، از نظر آماری نمیدونم.

ح سه‌شنبه 26 اردیبهشت 1402 ساعت 15:33

عروس من از نخبه هاست
ولی همیشه استرس پختن غذا را دارد
آخه حیف نیست به جای اینکه وقت اش را صرف شکم شوهر کند
صرف آموزش و آموختن نکند

ببخشید اما عروس شما اشتباه میکنه!!!
الان دیگه اون زمون نیست
همسر من دید سر من شلوغ شد شروع کرد آشپزی یادگرفتن یا هم از بیرون سفارش میدیم
مشکل از عروس شماست نه جامعه، با احترام و پوزش

آقای رعد سه‌شنبه 26 اردیبهشت 1402 ساعت 14:57 https://iammrthunder.blogsky.com/

سلام
خسته نباشید
من اطلاعی از رشته ی تحصیلی و مقطع شما ندارم، اما احتمالاً در حوزه روانشناسی تخصص دارید.
نظر شخصی من این است:
فکر میکنم یکی علل موفقیت به نسبت کمتر خانم ها، فرهنگ غلط حاکم بر تمام دنیا است. البته در سال های اخیر شاهد رشد و دیده شدن بیشتر خانم ها در رشته های مختلف علمی و ورزشی و ... هستیم که آن هم مدیون تغییر دیدگاه و باور نسبت به خانم هاست.
ارسطو معتقد بوده که زنان توانایی کمتری نسبت به مردان دارند! و این رویکرد او باعث شد در طی قرون وسطا که اروپا مجددا به آموزه های باستان (یونان) برگشت، ضرر زیادی را علیه بانوان نهادینه کند. احتمالاً با تغییر رویکرد درباره توانایی خانم ها، نرخ موفقیت آنها به مردان بسیار نزدیک می شود.
ضمنا بنده فمینیست هم نیستم

سلام زنده باشید.
دکترای آموزش زبان انگلیسی دارم.
ولی نکته ای که گفتید بنظرم الان نمیتونه تاثیر داشته باشه و مثلا در مورد مقایسه ای که من داشتم بین این دونفر، میتونم به جرس قاطع بگم که هیچ تاثیری از فرهنگ و فضا نگرفتن و صرفا مسائل وظایف و دغدغه های بیشتره،
چون تمرکز آقایون روی کار و درآمده و هرگونه کاری با اون تو یه راستا قرار میگیره،
این همکار خانوم روزانه وی وظیفه خواهری و فرزندی هم تمرکز میکنه
البته بنظرم بد نیست اما خب...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد